gencwildewesten.reismee.nl

West Fork Trail & Meteor Crater

Om half 9 vertrokken over de 89a ri. Flagstaff. Dit is echt een prachtig stuk weg. Na 16 km geparkeerd op de parkeerplaats waar de West Fork Trial begint. 10 dollar parkeergeld betaald en op weg langs de rivier Oak Creek en door de canyon. Het is vrij vlakke wandeling die dood loopt. Dus hetzelfde stuk ook nog weer een keer terug. Totaal zo’n 13 km. gelopen en daarbij 24 keer de Oak Creek over gestoken. Door onze waterdichte stappers bleven onze voeten droog. Op de terugweg vergezelde Lady GaGa, Clazien. Ik neuriede gewoon wat liedjes in mezelf. Nog aangesproken door een Amerikaans echtpaar die dachten dat ik uit Maryland kwam. Ze kwamen uit de buurt. Nou wij uit the Netherlands. Shirt (met tekst Maryland Campus erop) bought in a shop. Ze konden er om lachen. Wij ook. Hetzelfde gebeurde me een paar dagen geleden in een supermarkt. Een oud vrouwtje dacht dat ik op de universiteit van Cleveland studeerde (ander shirt). Tijdens de wandeling voor het eerst Nederlanders tegengekomen. Het is min of meer de gewoonte dat je tijdens zo’n wandeling iedereen begroet, althans wij doen dat. Levert soms leuke gesprekjes van zo’n max. halve minuut op. Bij het begroeten van de Nederlanders wisten we gelijk dat het landgenoten waren. Nu ffff wat langer gesproken. Wat is de wereld klein. Zus woont in Zevenhuizen. Kenden de smederij van Clazien d’r vader en vonden het een heel schitterend huis geworden. Gaan de rit langs de parken, die wij 2 jaar geleden maakten, doen.

Na een wandeltocht van bijna 4 uur in de camper brood gegeten en verder gegaan over de 89a. Onderweg nog gestopt bij een scenic view waar op de parkeerplaats Indianen stonden met kraampjes vol Indiaanse handarbeid. Niets gekocht.

Bij Flagstaff de 40 opgereden ri. Winslow wat ons eigenlijke doel van vandaag was. Onderweg de afslag genomen naar de Meteor Crater. Dit is een toeristische trekpleister. 50.000 jaar geleden is hier een meteor ingeslagen die een enorme krater heeft veroorzaakt, één van de grootste ter wereld. Hij heeft een oppervlakte waar je 20 voetbalvelden in kan leggen en dan kunnen er op de tribunes zo’n 2 miljoen toeschouwers kijken naar ….ja wat …20 voetbalwedstrijden ….nou ja het gaat om het idee hoe groot de inslag was. In het info center naar een film gekeken over de inslag (zoals het gebeurd moet zijn) en allerlei andere wetenswaardigheden tot ons genomen. De snelheid waarmee de meteor insloeg bedroeg ongeveer 41.600 km per uur. Om een idee te geven .. een vliegtuig zou met die snelheid in 5 minuten van San Francisco naar New York vliegen. Er is ook te zien welke meteoren onderweg zijn naar onze planeet. Nou het duurt nog even maar in 2027 komt er 1 heeeeeeeel dicht langs ons planeetje.

We hadden geen zin meer om door te rijden naar Winslow en hebben nu een plek op het RV Park Meteor Crater, zo’n 6 km. van de echter krater. Een nette, schone en bewaakte camping en 1 met wifi. (was ook niet de bedoeling) Ondanks een flinke wind toch de keu maar aangestoken. Vlees was snel klaar. Mais ook.

Gereden : 128 km. 20 gr.

Gerrit

Net stukje maar die shirts wekken toch een wat vals beeld van je afkomst ( en opleiding)

Anneke

Niks voor op t plankie kunnen vinden bij de indianen kraampjes?

mark

Benieuwd wat een shirt met shanghai university als reactie zou geven.
Gister trouwens stomtoevallig meteor crater op tv gezien....had jij dat rode shirt aan? Was iemand zonder snor. ;)

Ju

Mam ook 13 km gewandeld?